Najnovije vesti


Pazova.org intervju - Pazovački bendovi
Pazova.org intervju - Pazovački bendovi
Pazova.org intervju - Brankin mural
Pazova.org intervju - Brankin mural
Pazova.org intervju - Festival zanatskog piva
Pazova.org intervju - Festival zanatskog piva
Pazova.org intervju - Sportski poligon Obilić
Pazova.org intervju - Sportski poligon Obilić

Vesna Dedić-Milojević, Pola duše

Roman ‘Pola duše’, po autorkinoj proceni je „istorijska melodrama zasnovana na maštanjima o večnoj ljubavi i istorijskim podacima iz arhiva“.

VesNA Dedić Milojević

Autorka iliti ženski autor /jezik nam je još nepriviknut na novu situaciju nejednakosti polova/ Vesna Dedić – Milojević je novinarka, voditeljka i, što je uobičajeno kod TV poslova, lepa žena.

Kakva je veza između ‘književnog’ dela  (‘književno’ jer ima oblik knjige) i činjenice čime se autor bavi i kakvog je izgleda?
Nema ukoliko je roman ozbiljan. Na primer romani-priče Hazarski rečnik, Derviš i smrt, Put Alije Đerzeleza. Skoro je svejedno ko je autor, od ove trojice, kojeg dela.

Ukoliko roman nije književnost, već produženo novinarstvo, tada je jako bitno i ko je autor i kako izgleda (Kod muškarca i kol’ko pliva po alkoholu jer stres je, bože moj, skoro kao kod Marjana muda).
Novinar ne može da se reši novinarskog usuda: Šta se desilo, gde se desilo, kada se desilo, ko je učesnik. S obzirom da tako koncipirinu ‘vest’ treba da kontaktira širok krug čitalaca od 7 do 77 godina ‘misao’ mora da bude stilski data bez hiperbola, poređenja, višestrukog ili prenesenog značenja. Znači preciznim jezikom.. Tek ponegde jezikom određenog crnogorskog lokaliteta ali sa podukom da li je reč o hrani ili delu odeće.

Lepa žena, druga karakteristika spisateljke, ima mozak koji funkcioniše sasvim drugačije od žene koja nije lepa.
Ona i ima problem u komunikaciji sa suprotnim polom. Ogromnu ponudu pohlepe treba usmeravati i preusmeravati.
Vesna je žena izložena pogledu TV javnosti. To jedodatna određujuća karakteristika njene ličnosti.
Ona, kao pametna žena, vodi računa, svesna sebe, o efektima lepote i kada piše.  Razlika između knjige, koja je produženo novinarstvo, i novinarskog članka je u broju šlajfni, plaća se po šlajfni,
Vesna je ukinula posrednika – izdavača. Sama je svoj izdavač. Marketing je njena pojava na TV i posao je kompletiran.
Književni posmatrači, kritičari i profesori književnosti, ne moraju da se lome, dok je biblioteka, da li su knjige naših voditeljki književnost. Biblioteka je rekla da jesu.

‘Pola duše’: „U ljubavi ne treba tražiti sreću. Ljubav je kada ti neko uzme pola duše pa se bez te polovine ne osećaš kao da si u raju ili u paklu.
… Da li je vama nekada neko uzeo pola duše?
…Uuu, bilo je više njih … Uzimali su, vraćali …

„…Tada nisam znala da je svaka naša nova ljubav pokušaj osvete samom sebi zbog zabluda koje smo imali u prethodnoj.
Tada nisam znala da onog ko jednom ostane bez pola duše uzbuđuje samo onaj ko je takođe nema.“

Imaju li ove rečenice pažljive čitaoce? Imaju. To je 80 % žena i 1% muškaraca. /Ja sam u tih 1%/. Onih 19% čitaju samo novine.

Književni kritičari zbunjeni.
Nema razloga gospodo teoretičari sa lažnim teorijama o umetničkom za melanholiju. Umetnik beži i od vlastite teorije.
Vi, koji od pamfletisanja živite, samo trebate imati hrabrosti za pravilnu procenu ove ‘književnosti’. Problem je jednostavan. ‘Pola duše’ i svi slični ‘ljubići’, bez obzira na građu arhivsku, treba da su na kioscima, ne u knjižarama, u formi X-100 romana.
Knjžare se ukidaju i postaju papirnice, zar ne?

Zanimljiv je pristup Vesne Dedić Milojević krizi braka. Taj pristup deluje kao novinarska ‘patka’.
Čitateljke su uglavnom razvedene ako nisu imale sreću da budu udovice. Dakle Vesna istražuje ljubav unutar braka kao običajnu ljubav a van braka kao osavremenjeni običaj. Sve u svemu ljubav je, ‘kada ti neko uzme pola duše’, običaj.

Muž, za Vesnu, nije nekakva prepreka.
Njemu nakačiš impotenciju ili neodgovarajuću zainteresovanost u bračnom krevetu zbog permanentnih neverstava ili pati od ‘muških bolesti’.
Lepa spisateljka, po merilima vlastite lepote, svoju lepu udatu junakinju (ništa bez lepote u mašti žena se ne može uraditi) ponudi oženjenom muškarcu.
I to kako je ponudi?
Direktno iz bračnog kreveta u kome između supružnika može da leži još jedna osoba.
U  njihovoj spavaćoj sobi prisutno je  četvoro. Njena ljubav Dimitrije i njegova ljubav Jelena. Muž se zove Vuk a žena Darinka.

Darinku Vesna daje Dimitriju, potporučniku kraljeve voske,  čistu i nevinu. Darinka je nedirnuta u sve vreme braka od vlastitog muža a od drugog da i ne spominjemo.
Vesna Dimitriju neće zaboraviti da stavi dve ‘lake žene’ na dva kolena u beogradskoj kafani.
Dimitrije nema više kolena inače bi dobio, kako Vesna misli da muškarci misle, i treću i prekršio ondašnje zakone. U to vreme kralj je dozvoljavao po jednoj kafani dve lake devojke.
„Nije kao danas,“ žali se Vesna publici, „starleta na svakoj drugoj stolici.“

Vesna napominje da će u sledećem romanu, koji je počela da piše, glavni likovi  biti tri muškarca.

Muški čitaoci, kaže ona, primetili su da zna da misli kao muškarac.  „I ako spasem“, precizira Vesna, „jednu ženu učinila sam dosta.“

A ko će da spasi sve muškarce? Bog?
Naravno, to nije Vesninih žena problem.
Ženin jedini problem je kako da bude osvojena od muškarca kojeg zatim treba da upropasti tako da nije ni za jednokratnu upotrebu drugoj ženi.
Očekujem, da će ovu temu Vesna pojasniti u sledećem romanu gde su glavni junaci muškarci.

Vesna svoju čitalačku publiku na kraju obaveštava ko kupuje njene knjige.

To su žene.
Muškarci, svojoj mami i ljubavnici, kupuju njene knjige.

Ljubavnica, koja ostavlja muža njegovoj venčanoj ženi je ideal voditeljske ideje voditeljki. Ljubavnice koje uzimaju tuđe muževe su vremenu nedorasle žene.
Što bi se one brinule o njenoj, njegove žene, deci?

Sve nade da se ovo pitanje razreši ne očekujemo od Vesne, ne može ni ona sve, ali  očekujemo od Suzane Mančić koja najavljuje svoj roman.

Program bibliotečke delatnosti je sve senzibilniji. Uživo će žene videti dekolte Suzane Mančić i posle inspirativno objašnjavati ljubavniku gde njen muž greši.

 

                                                                                            Dejan Pavkov